Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів
Історичний факт – першоцеглинка історичних знань. Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі. Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів. Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території). Історичний процес – ланцюг взаємопов'язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв'язками історичних подій і явищ:
Визначення місця історичних подій у просторі (використання карти як історичного джерела)
Порівняння однотипних явищ і подій
· Визначи, які факти і події будете порівнювати (підготувати хронологію цих подій).
· Визначи питання, за якими можливе порівняння. Запиши їх у певній послідовності. · Дай відповідь на питання. · Проаналізуй відповіді, визнавчивши спільне і відмінне у характеристиці явищ і подій. · Зроби висновки після відповідного аналізу.
Робота з текстом підручника та історичними документами· Приступаючи до роботи з текстом підручника та історичного документу, визнач, яке завдання ви повинні виконувати.
· Уважно прочитай текст підручника, документа. Визначи про яку подію, факт іде мова. · Встанови зв'язок між тестом підручника і документа:
· Склади план відповіді на те запитання, отримав перед початком роботи, об'єднавши інформацію тексту підручника і документа. · Свою відовідь умовно поділи на частини, дай назву кожній і запиши.
Види роботи з текстом підручника як джерелом інформації
Схема аналізу історичного документу
Документ первинний (запис очевидця або учасника події) чи вторинний (коментар чи
переказ про подію з уст дослідника). Відділіть у документі факти від коментарів та аналізуйте їх окремо.
Визначення хронологічних рамок подій, їх співвідношення. Складання хронологічної таблиці
· Запиши в зошиті дати головних подій до кожної теми, запам'ятовуючи їх.
· При складанні хронологічної таблиці чітко записуй дату чи хронологічні рамки подій і точно формулюй їх назви (при цьому не забувай, до якої теми складається таблиця).
· Порівняй хронологічні таблиці з історії України і всесвітньої історії:
Вміння висловлювати власну думку при обговоренні історичних питань, усне рецензування відповідей інших учнів· Уважно слухай відповідь товариша.· Бери участь в обговоренні, доповнюй, виправляй помилки, неточності.
· Дай оцінку, наскільки повною була відповідь; чи вірно викладено факти, чи була відповідь послідовною.
Вимоги до плану
· Планом повинен бути охоплений весь зміст тексту. Нічого суттєвого не повинно бути пропущено.
· У заголовках не повинні повторюватись одні й ті ж думки.
Складання плану
Конспектування Конспектування – це стислий виклад основного змісту прочитаного (почутого).
Характеристика пам'яток культури
· Визначити пам'ятку культури: літератури, музики, образотворчого мистецтва, архітектури, скульптури.
· До якого історичного періоду відноситься та чи інша пам'ятка культури. · Хто автор цієї пам'ятки? Що тобі відомо про нього? · Назви характерні риси пам'ятки: тема; стиль та інше. · Дайте оцінку пам'ятці (вклад в розвиток світової культури).
Як скласти історичний портрет· Познайомитись із історичним часом (епохою) в якому проходило життя та діяльність (творчість) діяча.
· Визначити походження (стан) цієї людини. · Як відбувалось становлення особистості історичного діяча (родовід, дитинство, освіта, особисті якості й риси характеру). · Прослідкувати та проаналізувати періоди його становлення як діча або митця. · Які завдання визначала головними у своїй діяльності ця особистість. · Визначити методи (шляхи реалізації) його діяльності. · Назвати найбільш видатні його справи, яким цілям вони служили. · Як ви оцінюєте його діяльність? · Зроби висновок (чи прогресивна роль цього діяча в історії).
Схема характеристики історичної особи
Узагальнення – визначення загальних, суттєвих ознак історичного явища чи процесу, формулювання провідних понять чи ідей того, що опрацьовано чи вивчено; узагальнення ґрунтується на аналізі та синтезі та йде від простого до складного (від конкретного до абстрактного).
Порівняння – це розумова операція, спрямована на встановлення рис схожості та відмінності між певними історичними подіями, явищами чи процесами. Етапами порівняння можуть бути:
|
Сторінки
- Головна сторінка
- Нормативно-правова база діяльності вчителя історії, правознавства 2018/2019 н.р.
- Критерії оцінювання з історії
- Критерії оцінювання з правознавства
- Інтернет -ресурси
- Пам'ятки для учнів
- Віртуальні екскурсії
- Додаткова література
- Тести
- Ребуси
- Завдання для олімпіад
- Крилаті вислови
- Історичні фільми
- Афоризми
- Цікаві факти
- Краєзнавчо-дослідницька робота
- Історія школи
- Презентації моїх учнів
- Фотоальбоми
- Грамоти та сертифікати
- Для батьків
- Обговорення
- Інтерактивні навчальні карти
Пам'ятки для учнів
Підписатися на:
Дописи (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар