Завдання для олімпіад

ЗАВДАННЯ І (ШКІЛЬНОГО) ЕТАПУ ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ ОЛІМПІАДИ З ІСТОРІЇ
2014-2015 НАВЧАЛЬНИЙ РІК
8 клас

1. Заповніть пропуски в синхроністичній таблиці подій всесвітньої історії та історії України ( 10 б.)
Подія історії України
Дата
Подія всесвітньої історії
1 б
1054 р.
1 б 
1 б
 1199 р.
1 б
1 б
 1 б
Невська битва
1 б
1340 р.
Битва при Слейсе
Битва на Синіх водах.
1 б 
Початок правління      Мурада І, перенесення столиці держави Османів до Адріанополя
Третій Литовський статут
 1 б
1 б















2. Визначте до складу яких держав входили ці міста в період пер. пол.  ХVII століття     (до  1648 року)  ( 10 б.)
Назва міста
Держава
1.
 Умань

2.
 Кафа

3.
Путивль

4.
 Перекоп

5.
Ужгород

6.
 Ясси

7.
 Холм

8.
 Варна

9.
Смоленськ

10.
 Упсала


 3.    Використовуючи підказки, що наведені нижче, визначить історичну особу. Коротко (2-3 речення)  дайте характеристику  подіям чи явища, про які йде мова у даному фрагменті (15 балів). 

1) Його національність досі не визначена, але на службу він був найнятий Іспанською Короною. Прагнув знайти новий торговий шлях до Індії. До вирішення цієї проблеми  підійшов з точки зору новітніх досліджень про будову Землі, але його знання  з географії були досить фрагментарними.

2) Представник відомого княжого роду. У народній творчості відомий як безстрашний борець проти турок та кримських татар. Є засновником найсильнішої у середньовічній Європі військово-політичної організації. З його ім'ям пов'язане будівництво військової фортеці, яка була форпостом у боротьбі з османами.

3) Рано став сиротою. Довгий час боровся за повернення батьківського престолу. Брав участь у битві на р. Калці. Перший коронований володар Русі. Похований у місті Холмі.

4) Цей герой був правителем ранньофеодальної імперії. Найбільше він любив воювати. Був сміливим і хоробрим воїном. Розгромив сусідню державу, якій його попередники сплачували данину, але цим самим відкрив шлях іншим кочовикам.  Його спроба розширити межі держави за рахунок дунайських земель закінчилися невдачею.

5) Цей герой завдяки власному авторитетові на деякий час зупинив розпад величезної держави. У своїй політиці відмовився від міжусобних воєн. Відносини з сусідами продовжував вибудовувати  відбудовувати за рахунок династичних шлюбів. Закликав своїх дітей бути чесними, працьовитими і милосердними.

 4. Порівняйте поняття: дайте визначення, встановіть спільні і відмінні риси (20 б):
1. «Реформа» та  «реформація»;
2. «Цех» та «мануфактура».

5. Дайте характеристику пам’яткам архітектури (10 б):


А)
  Б)

1.      Вкажіть назву пам’яток  архітектури.
2.       Назвіть міста, у яких вони розташовані зараз.
3.      Вкажіть які зміни були внесені в ці споруди протягом історії.
4.      До яких релігійних конфесій вони належать?
5.      Яку роль відведено цим архітектурним пам’яткам у сьогоденні?
  1. Визначить:  кому належить вислів;  коли він зроблений; за яких обставин; які мав наслідки (15 б.) 
А. «Жереб кинуто».
Б. «Зліша від зла честь татарська».
В. «На тому стою і не можу інакше».

7. Охарактеризуйте події, зображені на репродукції (20 б.):                                                                                                                           
1. Коротко розкажіть про події, що зображені.
2. Назвіть 2-3 історичних діяча, пов’язаних з даними подіями.
3. Визначте причини зображених подій.
4. Які наслідки ці події мали?
5. Як оцінювалися дані події очевидцями, представниками різних соціальних груп?






ЗАВДАННЯ І (ШКІЛЬНОГО) ЕТАПУ ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ ОЛІМПІАДИ З ІСТОРІЇ
2014-2015 НАВЧАЛЬНИЙ РІК
9 клас
1. Заповніть пропуски в синхроністичній таблиці подій всесвітньої історії та історії України ( 10 б.)

Подія історії України
Дата
Подія всесвітньої історії
1 б.
1492 р.
1б.
1 б.
1 б.
Закінчення Тридцятирічної війни. Вестфальський мир.
1 б.
1 б.
Початок війни за незалежність у Північній Америці.
 1 б.
 1 б.
Аустерліцька битва
Вихід у світ альманаху «Русалка Дністрова»
 1 б.
 1 б.












2. Визначте до складу яких держав Європи на початку  ХIХ століття ( після 1815 року) входили ці території  ( 10 б.)
Назва території
Держава
1.
Царство Польське

2.
Галичина

3.
Фінляндія

4.
Закарпаття

5.
Крим

6.
Бессарабія

7.
Валахія

8.
Норвегія

9.
Саксонія

10.
Шотландія


3.    Використовуючи підказки, що наведені нижче, визначить історичну особу. Коротко (2-3 речення)  дайте характеристику  подіям чи явища, про які йде мова у даному фрагменті (15 балів). 

1) Один з активних діячів європейської Реформації. Засновник нової монархічної династії. Цей відомий борець проти католицизму відмовився від своїх ідеалів заради королівського трону. Його весілля перетворилося на криваву бійку.

2) Цей герой очолив велике повстання проти іноземного панування. У ході визвольної війни він домігся створення національної  держави. У пошуках союзника був змушений укласти військово-політичний союз із сусідньою державою, в якій деякий час перебував у полоні.

3) Засновник однієї з найбільш ортодоксальних релігійних  організацій. З його точки зору, для захисту католицтва можна використовувати будь-які, навіть злочинні засоби. За його ініціативою для пропаганди своєї Церкви було створено безліч світських учбових закладів, у яких здобувала освіту дворянська молодь Західної Європи, Речі Посполитої, а також представники козацької старшини.

4) Представник давнього дворянського роду, але віддав перевагу не світській, а духовній кар’єрі. Посів одне з найвищих місць у католицькій ієрархії європейської держави, перетворився у фактичного її правителя. Його ідеалом була сильна держава із необмеженою владою монарха. За його наказом було знищено чисельні феодальні замки та заборонено дуелі між дворянами.

5) Представник найдавнішого українського княжого роду, найбагатший магнат, київський воєвода. На відміну від більшості своїх родичів активно підтримував православну віру. За свої кошти на своїх землях заснував типографію, один із найкращих у державі навчальний заклад.

4. Порівняйте поняття: дайте визначення, встановіть спільні і відмінні риси (20 б):
1. «Самодержавство» та «парламентська монархія»
2. «Книжна мініатюра» та «гравюра».

5. Дайте характеристику пам’яткам архітектури (10 б):

 
 
1.      Вкажіть назву п’яток  архітектури.
2.      Назвіть міста, у яких вони розташовані зараз.
3.      Вкажіть дати заснування даних архітектурних пам’яток.
4.      З якими видатними історичними особистостями пов’язано їх заснування та початок діяльності?
5.      Яку історичну роль ці пам’ятки відіграли в свій час?
6.  Визначить:  кому належить вислів;  коли він зроблений; за яких обставин; які мав наслідки (15 б.) 
 А. «А все ж таки вона крутиться!»?
 Б. «Держава – це я!»
 В. «Ти покажеш мою голову народу, вона варта цього».

7. Охарактеризуйте події, зображені на репродукції (20 б.):    

                                                                                                                       
1. Коротко розкажіть про події, що зображені.
2. Назвіть 2-3 історичних діяча, пов’язаних з даними подіями.
3. Визначте причини зображених подій.
4. Які наслідки ці події мали?
5. Як оцінювалися дані події очевидцями, представниками різних соціальних груп?







 Олімпіадні завдання  ІІ (шкільного) туру  з історії
9 клас

І рівень ( 1 завдання  -  20 балів)
1. Наведіть сучасні назви даних географічних об'єктів і країн.
1.      Священна Римська імперія -
2.      Варязьке море -
3.      Османська імперія -  
4.      Австрійська імперія -  
5.      Кафа -
6.      Князівство Трансільванія -
7.      Херсонес -
8.      Сурозьке море -  
9.      Пантікапей -
10.       Московська держава -
11.       Тор -
12.       Візантія. -
13.       Велике князівство Литовське -  
14.       Константинополь -
15.       Імперія Великих Моголів –
16.       Корсунь –
17.        Танаїс  -
18.       Франкська держава -
19.       Сіргіс –
20.       Меотида -
II рівень ( 3  завдання по 20 балів)
1                Стисло, у вигляді питань до кросворду, дайте характеристику історичної особи:
Анна Ярославівна - _________________________________________________________________________________________
Роксолана - _______________________________________________________________________________________________
С. Величко - _______________________________________________________________________________________________
Стефан Баторій - ___________________________________________________________________________________________
Рафаель - _________________________________________________________________________________________________
Ф. Рабле - _________________________________________________________________________________________________
Петро І - __________________________________________________________________________________________________
Вольтер - _________________________________________________________________________________________________
Кирило та Мефодій - _______________________________________________________________________________________
Наполеон І - _______________________________________________________________________________________________
 Кожна характеристика 2 бали.
2.  Розподіліть серед  4 номінацій: «Реформатор», «Просвітитель», «Пол­ководець», «Захисник віри» представлених кандидатів відомих іс­торичних діячів.
I.  Володимир Святославович. 2. Князь Святослав. 3. Мартін Лютер. 4. Василь Острозький. 5. Стефан Баторій. 6. Карл Великий. 7. Іов Борецький. 8. Петро Сагайдачний. 9. Фрідріх Барбаросса. 10. Швайпольд Фіоль.  11.Михайло Рогоза. 12.. Іван Вишенський. 13. Княгиня Ольга. 14. Дмитро Вишневецький. 15. Іван Федоров. 16. Жан Кальвін. 17.Чингізхан. 18. Кирило та Мефодій. 19. Гальшка Гулевичівна. 20. Мелетій Смотрицький.
Реформатор
Просвітитель
Пол­ководець
Захисник віри





3.   Внесіть необхідну інформацію в таблицю «Історичне значення укра­їнської козацької держави Гетьманщини». 
1

2

3

4

5

6

7

8

9

Висновок




Усього—18 балів       +      Висновок 2 бали
III рівень (1 завдання ( за вибором)- 30 балів)
1.              Проаналізуйте висловлювання відомих історичних діячів.  Прокомен­туйте їх за наведеним  планом.
1)           Кому належить вислів? (2 бали)
2)           Назвіть приблизну дату й обставини появи цих крилатих висловів. (З бали)
3)           Стосовно яких історичних подій були сказані ці слова? бали)
4)           Якого змісту набули ці вирази у наш час? Наведіть приклади їх засто­сування за сучасних умов. (2 бали)
За коментар кожного виразу максимальна оцінка 10 балів.

A.   «Після  нас хоч  потоп»
Б.     «Париж  вартий меси» -
В.«Хто до нас з мечем прийде, той від меча  й загине»

2. Напишіть листа від імені одного з наведених історичних діячів до його реально існуючого сучасника: Дмитро Вишневенький, Олівер Кромвель, Генріх IV Наваррський, Іван Мазепа.
У листі необхідно:
 1)   дати характеристику історичної епохи, коли жили відправник листа та  його адресат;
  2)   описати конкретну історичну подію, учасником якої був обраний герой, (вказуючи дати, прізвища, географічні назви та інший фактичний матеріал);
      3)   сформулювати питання до одержувача листа, що безпосередньо стосуються історичних подій, учасником чи очевидцем яких він міг бути.

Критерії оцінювання: правильно обраний сучасник-адресат — 5 балів; детальна характеристика епохи — 10 балів; ґрунтовне висвітлення істо­ричних подій— 10 балів; питання до адресата, що демонструють знання учнем програмного історичного матеріалу — 5 балів.


Немає коментарів:

Дописати коментар